lördag 5 maj 2012

2009 Bodigoi Schioppettino di Prepotto

Bodigoi är en helt ny producent för mig.t Information som finns att hämta på nätet är rätt knapphändig. Det jag vet är att man förfogar över 9 ha och producerar c a 25.000 flaskor per år. Prismässigt ligger man i den billigare änden av skalan. Schioppettino di Prepotto är deras toppvin och den kostar 8 euro hos producenten vid köp av minst sex flaskor.

2009 Bodigoi Schioppettino di Prepotto går i en dämpat mörkröd färg. Doften kan bäst beskrivas som träig i både bokstavlig och bildlig mening. Ekfaten dominerar och frukten känns dämpad. Däremot är kryddtonerna mycket framträdande. Här finns lagerblad, grönpeppar och nejlika. Lite grön paprika och försynta svarta vinbär. I munnen uppför sig vinet lite som en lätt Cabernet Franc. Det är medelfylligt, har frisk syra och här känns frukten tydligare än i doften. Hallon och framförallt svarta vinbär. I avslutningen tar eken över och ger en inte helt angenäm bitterhet.

Jag gissar att Bodigois schioppettino vuxit på grusdominerade vingårdar och tänker vidare att den här stilen inte tilltalar mig lika mycket som det föregående vinet. Fathanteringen känns dessutom lite klumpig och det här är knappast ett vin jag kommer att handla mer av

Inga kommentarer: