söndag 21 juli 2013

2007 de Tarczal Cabernet Franc


Den sjörrödska sommarhettan kräver förstås friska, rena viner. Med säker hand har Patrik of Italienska Viner-fame plockat fram ett gäng flaskor, inte minst en cabernet franc från Trentino-producenten de Tarczal. Bärfriskt och med mycket uppfriskande syror, ändå med några år på nacken. Druvtypiskt på sitt sätt men ändå med italienska förtecken snarare än loirska, särskilt i doften som bjuder mycket bär men också lite trepentin som först får mig att hamna nånstans i Cascina Tavijns grignolinoland. Kanske - till och med troligt - för att vi just satt och pratade om Patrik och Lindas nyliga besök hos Nadia Verrua.

Ändå borde jag haft en chans att pricka druvan - cabernet franc är helt säkert det jag druckit mest av det senaste halvåret. Detta på grund av att SB rear ut Chateau Gratien för 71 kronor. Årgången är 2011 och cabernet franc tål att ligga lite, men ett antal flaskor har redan korkats ur. Gratien är mer grovhugget och inte så sofistikerat som de Tarczals, men väldigt lätt att dricka. Länge har tillgången varit god, men hemkommen från en semesterresa upptäckte jag att det i det närmaste var slut. Bra i och för sig att folk hittat fram till vinet. Och bra att det ligger sex flaskor och väntar på Hansakompagniet tills jag kommer till stan.

Carlo Merolli tar i dagsläget 115 DKK för de Tarczals cabernet franc. Det är ett högst rimligt pris.

Inga kommentarer: