fredag 24 januari 2014

2011 Ronc Soreli UIS Blanc


 Det här är inte vad som brukar kallas för ett stort vin. Skulle det poängsättas hade förmodligen en rimlig summa hamnat runt mitten av åttiotalet gissar jag. UIS Blanc är Ronc Sorelis enkla ståltankslagrade instegsvin gjort på druvor från unga stockar

Det som tilltalar mig så starkt med det här vinet är hur oerhört tydligt det talar om sitt ursprung. Vi har att göra med en ohelig allians av  sauvignon blanc, riesling, ribolla gialla och tocai friulano. Såväl doft som smak är verkligen arketypiskt friulansk och blint hade jag gissat på druvren tocai. Till en början ger vinet inte så mycket ifrån sig mer än doften av rått och svalt kött, lite kryddor och mineraler. Efter en stund i glaset tittar frukten fram och sedan ängsblommor och kryddörter. Smaken är frisk och läskande. Lätt fruktighet, frisk syra och mineraler som lämnar en nästan salt eftersmak. På ett plan är det kanske inte så märkvärdigt, på ett annat kan jag konstatera att vinet teleporterar mig till Friulien. I min bok finns det inte så mycket högre betyg.


2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Lite som med människor - uppriktighet är så mycket mera värt än storhet. Var hittas denna lilla pärla?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Precis Patrik. Plockade upp en flaska på Friulien-dagen i Köpenhamn i höstas. Mig veterligen ingen svensk eller dansk importör dessvärre