fredag 22 januari 2016

2014 Escoda Sanahuja Vi de Taula Els Bassotets


Förmodligen är det här ett exempel på det nya, nya Spanien. Har sett etiketten passera förbi på mitt instagramflöde och hört en del positiva kommentarer om Els Bassotets och storasyster Els Bassots men faktiskt aldrig provat. Nåväl här har vi ett naturvin gjort på 70% macabeu och 30% chenin blanc. Vinet har lagrats på betongtank, fem dagars maceration, inget svavel.

Att vi har med ett naturvin att göra känns utan tvivel på doften, på gott och ont. Här finns en fin blommighet, vit persika, citrus och äpplighet som fullständigt förtas av en ganska påträngande avloppsdoft. Det får en rejäl vända i karaffen och faktum är att vinet behöver ett dygn i öppen flaska för att doften ska kännas ok. Och dag två är den rätt fin.

Men dag två finns ett annat problem, musighet, och det stör rätt rejält. Tyvärr, för det här vinet har onekligen sina poänger. Fin frukt, massor av mineraler, pigga syror, lite lätt spritsigt och fjäderlätta tanniner. Men det räcker med att jag förnimmer den där trista musigheten för att den ska skymma allt. Kul att ha provat men tyvärr inget för mig. Det finns så många andra som gör den här grejen så mycket bättre. En liten, liten dos svavel är förmodligen det som fattas.


5 kommentarer:

Johannes sa...

Bra fart i bloggandet. Kul! Har bara provat 2013. Inget för mig. Habilt och rätt läskande, men det gör inget för mig. Inget återbesök.

Italienska viner sa...

Ja, vem kunde ana att man skulle bli en sån som efterlyste mer SO2 i vinerna? Men faktum är att det är en produktionsmetod som ytterst få verkar behärska.

/Patrik

Herren sa...

Har druckit och gillat, har inte lidit av någon avloppsdoft, låter inte bra. Kanske variation, men det är ju i så fall ett symptom i sig.. Har någon flaska kvar och lär väl få reda på det :-) Håller med att det är kul med mer frekventa bloggposter från dig igen! Tack för det! Kommer på mig själv med att sakna de lite djupare reflektionerna och berättandet till skillnad från det snabba bildflödet på instagram även om jag nu också bidrar till detta fenomen ...;-)

Ingvar Johansson sa...

@itviner det är väl egentligen inte mer SO2 vi vill ha men någorlunda stabila och pålitliga viner. En del klarar det ju. Vexebo t ex. Jag har aldrig haft problem med Domaine Jouberts viner och de flesta flaskorna från Radikon har funkat så länge man inte satt dem i kylen. De har dessutom funkat flera dagar efter öppnandet.

@Johannes @Herren Läste någonstans att vinbloggen som företeelse var död. Det gav inspiration. Är väldigt kluven till instagram. Det är ju onekligen lite kul men i grunden ett väldigt narcissitiskt projekt. Fast det är väl egentligen bloggandet också när jag tänker efter...

J sa...

Har aldrig haft några problem med Escoda-Sanahujas grejer och tvärtom upplevt att de hållt ihop bra i flera dagar, så jag trodde att de hörde till dem som verkligen klarade att jobba svavelfritt.
Tyvärr sett ett par rapporter som tyder på motsatsen nu.