torsdag 8 september 2016

2014 Domaine de Belle Vue Muscadet Gaia

Muscadet har jag hållit mig borta från sedan min allra första vinkurs för länge, länge sedan. Där och då blev jag avskräckt. Jag har dock förstått att min kategoriska hållning gjort att jag missat en massa viner med ett personligt uttryck. I vintras var jag på Fyra nyanser av Europa-provningen och provade ett vitt vin som gjorde stort intryck på mig. Och som såklart visade sig vara en muscadet. Minns också att jag då tyckte att vinet var lite väl primärt och tänkte att det skulle behöva ligga till sig ett tag. Och nu har det ju gjort det.

Domaine de Belle Vue drivs av Jerome Bretaudeau. Han drog igång verksamheten 2005 och har idag totalt 9 ha vingårdar i några olika apellationer. "Gaia" är gjort på 100% melon de bourgogne som lagrats på betongägg i 14 månader. Färgen går i ljust gröngult. "Gaia" doftar initialt så mycket jäst att jag direkt förväntar mig bubblor. Jästigheten består men är inte så dominant när vinet fått en del luft. Istället får frukten mer utrymme med citrus och en lätt blommighet. Verkligen tydliga mineraltoner. Smaken har förvånansvärt mycket pondus och fyllighet. Aromerna går igen. Bra balans mellan syra och fruktighet. Salta mineraler i avslutningen.

Jag gillar verkligen "Gaia". På ett plan smakar det som jag föreställde mig att en muscadet ska smaka men här finns lite mer av allt utan att det känns överdrivet. Alltså, jag tänkte mig något rent neutralt och enkelt. Och så smakar det. Men inte bara. Bara lite bättre. Och lite mer. Alltså, här finns något av det där jag söker i vin, musik och andra kulturyttringar. Något slags ingbyggd motsägelse. Om någon förstår vad jag menar.

Bonden&Vinet importerar.


Inga kommentarer: