fredag 6 januari 2017

2011 Ronchi di Cialla Schioppettino di Cialla


Jag har länge tyckt att schioppettino är en fascinerande druva som har de där speciella egenskaperna som kännetecknar intressanta viner. Det handlar om att kunna vara både och, att kunna kombinera lätthet och kraft. Att det finns inneboende, kontrasterande egenskaper som skapar spänning. För att ytterligare bygga på det till synes paradoxala skulle jag vilja säga att det finns ingenstans de kontrasterande egenskaperna framträder med en så svårupptäckt tydlighet som hos Ronchi di Ciallas Schioppettino di Cialla... Det jag försöker uttrycka är att det här är ett vin som kräver uppmärksamhet och det är lätt att missa poängen.

2011 Schioppettino di Cialla är till en början rätt blygt och återhållsamt i doften. Med lite tid i glaset tittar det fram lite violer, ett inslag som blir allt mer framträdande. Röda bär, pepprighet och lite fatkryddor. Lugnt, harmoniskt och elegant trots sin ungdom.

I smaken blir de där kontrasterna jag talade om verkligen tydliga. Vinet upplevs som förledande lätt och vid en första sipp ganska enkelt men med tid i glaset och uppmärksamhet så framträder djupet, elegansen, komplexiteten och balansen. Skogsbär, violer och en lätt rökighet. Perfekt balans mellan syra, frukt och tanniner.

Det här är väldigt gott här och nu men kommer att utvecklas mycket med lagring. Ronchi di Ciallas viner är gjorda för att lagras och de erbjuder fortfarande mer än 30 år gamla flaskor från

Läs gärna om mina besök hos producenten

Inga kommentarer: