söndag 22 januari 2017

2015 Nicolini Rosso Nicolini



När jag googlar borgogna nera eller borgogna nera istriana får jag inga andra träffar än de som gäller Nicolinis vin. Jag har sett att någon kroatisk producent använder druvan men Nicolini lär vara den ende italienske producenten som odlar borgogna nera. Och man gör bara runt 1.000 flaskor per år. Gissningsvis odlas druvan på annat håll under annat namn men jag har inte kunnat hitta någon sådan information.

Även om druvan är obskyr och vinet personligt så finns här mycket som känns välbekant. Färgen är mörk röd med lite blåton och ganska tät trots mycket kort maceration, Doften är lite lätt funkig, blommig och med mörk bärfrukt. Smaken bjuder på hög intensitet med inslag viol, sura plommon och lakrits. Frukten är polpös och nästan tuggbar. Hög syra och synnerligen lätta tanniner. Man kan lätt associera till både gamay och blaufränkisch

Det här är ett enkelt men nästan rörande genuint vin. Jag får verkligen känslan av vino come una volta. Något, ursprungligt, oförställt och äkta.

Cibi&Vini säljer


2 kommentarer:

Carlo sa...

https://www.laterratrema.org/vignaioli-e-agricoltori/friuli-venezia-giulia/nicolini-giorgio/rosso-nicolini-borgogna-nera/


I östra Italien finns olika druvor som lokalt namnes "borgogogna nera" : I Bardolino så jag engång skrifte på et fat. Da jag frågade om innholdet, blev svaret raboso (!) Kanske kan man fråga producenten om synonym for druvan.

Ingvar Johansson sa...

Tack för länk och info Carlp