lördag 18 februari 2017

2014 Melnikon Vino di Melnik och 2015 Keratsuda


Vinvärlden växer. Åtminstone gör min vinvärld det. Tack vare ett gäng vakna, kunniga och framförallt passionerade importörer (ni vet vilka ni är... Winewise/Terroiristen, Oinofilia, Stride Strömme, Wine Waves, m fl m fl) har jag, och många med mig, fått den ena ögonöppnaren efter den andra. För ungefär ett år sedan var jag i Köpenhamn på en vinprovning. Det mesta vi provade var från östeuropa. Som jag minns den provningen var det hög nivå över hela linjen. Allra mest fokus hamnade på Milan Nestarecs viner men vinet som gjorde allra störst intryck på mig kom från en etikettslös flaska. Den innehöll ett tankprov av 2014 Melnikon Vino di Melnik. Från Bulgarien. Ett samarbete som involverar Stefan Jensen från Terroiristen, Nicoletta Dicova, Christoph Kuenzli från Le Piane och en lokal producent. Som jag minns det smakade vinet ungefär som man skulle kunna hoppas med tanke på vilka som varit inblandade. Just då ville jag ta mitt glas, gå undan och verkligen fokusera på vinet. Jag har provat om några gånger sedan dess och verkligen gillat även om jag inte fått riktigt samma kick av det färdiga vinet som jag fick av tankprovet. Dags att göra en riktig omprovning hemma.

2014 Vino di Melnikon är helt transparant i färgen, nästan som en rosé. Detta trots s-e-x månaders maceration. Doften är lätt och lekfull. Inbjudande. Jordgubbar och mineraler. Lite poulsard, lite pinot noir. Smaken har den perfekta balansen mellan lätthet och intensitet. Söt frukt, bra syra och finkorniga tanniner. Det här är ett enormt charmerande, tillgängligt och öppet vin.



2015 Keratsuda är precis som Vino di Melnikon gjort med sex månaders skalkontakt. Här talar vi alltså om ett orangevin då keratzuda är en vit druva. Aromatisk doft, blommig, tropisk frukt och stenfrukter. Smaken är fyllig, texturen är lite oljig, dämpad/låg syra, bitterhet och finkorniga tanniner. Inte lika omedelbart och lättgillat som det föregående, framförallt på grund av den förhållandevis låga syran i kombination med oljigheten. Jag tilltalas ändå av vinet, kanske framförallt för att det är sitt eget.

Båda vinerna är gjorda utifrån lokala traditioner i ursprungsområdet. Lång maceration och lagring på stora fat. Även om min kunskap om traditionerna i Melnik och Kresna-dalen är rätt begränsad så känns vinerna traditionella och ursprungliga.  Produktionen är mycket liten. Av det röda producerades 600 flaskor, av det vita 500. Winewise/Terroiristen säljer i Danmark. Wine Waves har tagit in Vino di Melnikon

5 kommentarer:

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom drogunduspellcaster@gmail.com

Aselm tosin sa...

Jag är Aselm Tosin från USA, jag vill dela ett vittnesbörd
om mitt liv för alla. Jag var gift med min fru George
Vivian, jag älskar henne så mycket vi har varit gifta i 5
år nu med två barn. När han gick på semester i
Frankrike menade han en man som heter Muir 15B, hon
berättade att hon inte längre är intresserad av
äktenskapet längre. Jag var så förvirrad och söker hjälp,
jag vet inte vad jag ska göra förrän jag träffade min vän,
mr William och berättade för mig om mitt problem. Han
berättade att jag inte skulle oroa mig för att han hade ett
liknande problem tidigare och presentera mig för en man
som heter Dr Ade, älskar att stava, som stavar på
hennes ex och tar henne tillbaka till honom efter 2
dagar. Herr William ber mig att kontakta Dr Ade älska
stavning för hjälp. Jag kontaktade honom för att hjälpa
mig att ta tillbaka min fru och han ber mig att inte oroa
mig för att gudarna till sina förfäder kommer att kämpa
för mig. Han berättade för mig om två dagar att han
kommer att förena mig och min fru tillsammans. Efter
två dag ringde min fru och sa till mig att hon kommer
tillbaka för att söka saker med mig, jag var överraskad
när jag såg henne och hon började gråta för förlåtelse.
Just nu är jag den lyckligaste mannen på jorden för vad
den här stora stavningskastaren gjorde för mig och min
fru, du kan kontakta Dr Ade email
Adespelltemple@gmail.com. Han är den bästa
stavningskastaren som är mycket kapabel att hjälpa dig.
tel. 2348148487280 webbplats

ivan sa...

Jag heter wanda loftis jag bor i norge och jag är lycklig
Gift med en härlig och omtänksam make, med tre barn. en
Mycket stort problem inträffade i min familj ett år
Sedan, mellan mig och min man, så hemskt att han
Tog saken till domstolen för skilsmässa. Han sa att han
Ville aldrig stanna med mig igen, och att han
Älskade mig inte längre. Så han lämnade
Hus och fick mig och mina barn att gå igenom
Svåra smärtor. Jag försökte alla mina möjligheter att få honom
Tillbaka, efter mycket tiggeri, men alla till ingen nytta, och han
Bekräftade det att han har fattat sitt beslut, och han
Ville aldrig se mig igen.
Så på en kväll, som jag kom tillbaka från jobbet, jag
Träffade en gammal vän av min som frågade min man. Så jag
Förklarade allt för henne, så hon berättade för mig att
Enda sättet jag kan få min man tillbaka är att besöka en stavning
Caster, för att det verkligen har fungerat för henne också. Så jag
Trodde aldrig på stavning, men jag hade inget annat val än
Att följa hennes råd. Då gav hon mig e-postmeddelandet
Adress till stavningsklipparen DR ISIKOLO som hon besökte.
(Isikolosolutionhome@gmail.com)
Så nästa morgon skickade jag ett mail till adressen hon
Gav mig och stavningskastaren försäkrade mig om att jag vill
Få min man tillbaka inom två dagar. Vad en fantastisk
påstående!! Jag trodde aldrig, så han talade med mig,
Och berättade för mig allt jag behöver göra. Sedan
Nästa morgon, så förvånansvärt min man som inte ringde
Mig under det senaste året och fyra månader, ringde mig till
Informera mig om att han kommer tillbaka. Så underbart!!
Så det var så han kom tillbaka samma dag med
Mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för hans
Misstag, och för smärtan han orsakade mig och mina
barn. Sedan från den dagen var vårt förhållande nu
Starkare än nu före det, med hjälp av a
Stavning caster.
Så, jag kommer att råda dig där ute för att vänligen besöka detsamma
Hemsida (isikolosolutionhome@gmail.com eller ring eller whatsapp honom sin direkta linje +2348133261196), om du
Är i något sådant tillstånd, eller du har några problem
Relaterade till att "ta tillbaka din ex. Inte bara det han kan
hjälpa .
1) Få marknadsföring i allt du gör.
2) Tjäna bra pengar.
3) Framgång i affärer.
4) andliga problem.
5) vinna domstolsfall
6) Letar efter en bra man.
7) söker jobb.
8) vill ha kontroll över ditt äktenskap.
9) vill lockas till människor.
10) du har blivit scammed och du behöver pengarna tillbaka.
11) du har jobbat utan kampanj.
(12) Om du har symtom på sjukdom som hiv / aids.
(13) Du har graviditetsproblem med barn

(14) Om du har problem med din livmoder vill du ha barn.
Isikolosolutionhome@gmail.com eller ring eller whatsapp honom hans direktlinje +2348133261196

Alien Janice sa...

Vilken Magic Power Power Level behöver du?
Om du är redo att locka en ny kärlek till ditt liv så kan det här vara
Bara den stava du letat efter! Effekterna av denna stavning
Börjar i allmänhet med att folk märker att de får mycket mer
Positiv uppmärksamhet än vad de normalt skulle göra. De flesta säger att de
Känner att de har blivit till en attraktivmagnet som lockar till sig
Bättre typer av människor än de någonsin lockat förut! Folk kommer
Hitta dig mer lockande, mer attraktiv och mer lockande än någonsin.
Kontakta Dr.Oduduwa på denna email: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
Besök: http://www.droduduwaspellcaster.com

Om du verkligen vill bryta med någon, men du är inte helt
Säkert vad du ska säga eller hur du ska göra om det, det här är bara det
Stava du letar efter! Denna stava har ett bra sätt att skapa
Bästa förutsättningarna för att bryta upp med någon som är bäst
betingelser. Efter att ha gjutit denna stavning, det första som de flesta märker
Är många små "tillfälligheter" som skapar bara de rätta förutsättningarna för
Gör din uppbrytning så enkel som möjligt.
Kontakta Dr.Oduduwa på denna email: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
Besök: http://www.droduduwaspellcaster.com

Premiermedicaid sa...

Hej alla här, en bra stavningskastare som hjälper mig att få tillbaka min man är här för ditt meddelande !!!
Mitt namn är fru Jessica Butler från Storbritannien, min man lämnade hem i 3 och ett halvt år till Dubai för en semester, han menade en ung dam där och han var förtrollad av den damen alla för att hon var rik, min man vägrar att komma Hemma igen med de 2 barnen som han lämnade, grät jag hela dagen och letade efter hjälp. Jag läste en tidning när jag snubblar på en sida med titeln DR ISIKOLO (isikolosolutionhome@gmail.com) stavningskanalen .. Jag kontaktade honom för att hjälpa mig att få tillbaka min man till mig och han ber mig att inte oroa mig för att hans gudar Kommer att kämpa för mig .. han berättade för mig om midnatt när alla andar är vakna kommer han att kasta stavningen för att återförena mig och min man tillsammans och han gjorde det på mindre än 24 timmar som jag använder för att kontakta den här profeten min man kom Tillbaka till mig och började kasta tårar för att återförena att jag skulle förlåta honom, jag är så glad för vad den här stora stavningskastaren gjorde för mig och min man. Du kan också räkna med DR ISKOLO om något problem du kan tänka på som:
1) Om du vill ha din ex tillbaka.
2) Avbryt ditt äktenskap eller förhållande från att bryta isär.
3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
4) Cure för för tidig utlösning
5) Om du vill ha ett barn.
6) Du vill vara rik.
7) Du vill knyta din man / fru för att vara din för evigt.
8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
9) Cure för herps
10) botemedel mot hiv
11) Cure for Cancer
Vilken typ av svår situation du kan tycka om att han kan lösa det, så många människor har bevittnat hans underverk. Han är väldigt snäll och bra, kontakta honom var som helst i världen på isikolosolutionhome@gmail.com eller ring eller whatsapp honom sin direkta linje + 2348133261196